perjantai 17. tammikuuta 2014

Unenlahjaton

Olen huono nukkuja. Vaikka olisin väsynyt, en yleensä saa aivojani sammutettua kuin vasta 1-2 tunnin sängyssä pyöriskelyn jälkeen. Nukkumaan meneminen aikaisemmin ei auta, aamuherätys on aina yhtä armoton ja olen yleensä aina arkisin väsynyt, koska  nukun keskimäärin kuusi tuntia, joka ei riitä minulle. Olen tällä viikolla onnistunut nukkumaan levollisesti ja riittävän pitkään kahtena yönä. Viime yönä nukuin hyvin ja tänään olen hämmästellyt: tältäkö elämän pitäisi tuntua? Työnteko maistuu, ajatukset ovat kirkkaat ja mieli positiivinen. Jos nukkuisin joka yö yhtä hyvin, olisin superihminen.

On tietysti kaikenlaisia niksejä, joilla unenlaatuaan voi parantaa, mutta koska omalla kohdallani ongelma on ensisijaisesti psykologinen, olen huomannut, etteivät pelkät niksit auta unettomuudessani. Tällä viikolla olen laittanut merkille, että nukun erityisen hyvin, kun en ole viettänyt liikaa aikaa yksin ja koen, että kohtaamiset ihmisten kanssa ovat vieneeni elämääni jollain tapaa eteenpäin. Nukuin hyvin sunnuntaisten treffien jälkeen ja eilen, kun tapasin joukon ihmisiä, joiden kanssa haluan tehdä töitä jatkossa. Todennäköisesti nukun hyvin myös tänä yönä, koska vietän tänään aikaa harrastukseni parissa. Liika yksinolo ja ajatteleminen eivät tee minulle hyvää!

Välillä yksinoloa kaipaa ja välillä joutuu olemaan yksin vaikka seurakin kelpaisi. Minun olisi hyvä löytää keino rauhoittua myös silloin kun vietän paljon aikaa yksin ja minulla on liikaa aikaa ajatella. Lukeminen ja lämmin kylpy auttavat jonkin verran, mutta olen alkanut miettiä meditaation kokeilemista. Isla sitä minulle suosittelikin. Onko kenelläkään meditointivinkkejä? Miten päästä alkuun?

7 kommenttia:

  1. http://kajozendo.wordpress.com/zazen-ohjeet/

    Mun mielestä noi on ihan hyvät ohjeet.
    Itse pidän käsiä eri tavalla. Kannattaa kuunnella itseään, ja istua sellaisessa asennossa kuin itselle parhaiten sopii.
    Ja kannattaa tosiaan aloittaa lyhyellä päivittäisellä meditaatiolla, ja vähitellen sitten pidentää aikaa.

    Itse en myöskään katsele tyhjää seinää vaan mulla on kiintopiste, johon kohdistan katseeni, ja myös sen siihen palautan, kun ajatus on lähtenyt harhailemaan.
    Pyrin keskittymään vain hengitykseni kulkuun.

    Sun kannattaa mun mielestä ehdottomasti meditoida ennen nukkumaan menoa.
    Voithan sitten myöhemmin meditoida myös aamuisin, jos oikein tähän hommaan hurahdat. :D

    Isla

    VastaaPoista
  2. Mindfulness on myös hyvää harjoittelua, jossa on vähän samaa ideaa, kuin meditaatiossa. Se on kuitenkin enemmän puhtaasti psykologiaa. Kyse on siis harjoittelusta olla läsnä käsillä olevassa hetkessä ja hyväksyä ajatukset, joita mieleen tulee, mutta siten, että antaa niiden tulla ja mennä. Hengitys on myös tärkeää mindfulnessissa. Harjoitukset itsessään eivät ole tarkoitettu rentoutumiseen, mutta niiden kautta voi löytää keinoja rauhoittumiseen. No, olipas monimutkaisesti sanottu - kannattaa tutkia asiaa netistä tarkemmin, jos kiinnostuit.

    VastaaPoista
  3. Youtubesta löytyy myös ohjattua meditaatiota, esim.
    http://m.youtube.com/watch?v=4vgKzXdwtRE
    Jon Kabat-Zinn on em. Mindfulness - menetelmän "isä". Hänen tuotantoonsa kannattaa ehdottomasti tutustua.

    Isla

    VastaaPoista
  4. Mindfullnessia olen minäkin hyödyntänyt yleisesti stressin ja mielen hallintaan. Pitkään käytin nukkumiseen myös lyhytvaikutteista melatoniinia, jota saa itse asiassa nykyään apteekista ilman reseptiä. 5 mg tai 10 mg on sopiva annostus ja nukuttava vaikutus kestää n. 3-4 tuntia. Jos ongelmasi on vain nukahtaminen, melatoniini voisi toimia ja se on tavallaan täysin luomua, koska kyseessä on ihmisen oma hormoni. Pitkävaikutteinen melatoniini teki seuraavasta päivästäkin tahmean ja aivot olivat jumissa, mutta se pitää unen paremmin koko yön läpi, jos ongelmana on myös heräily aamuyöstä. Varsinaiset nukahtamislääkkeet eivät minulle sovi, ne tekevät seuraavasta päivästä tosi pöhnäisen. Nykyään otan joka ilta 10 mg Oxaminia ja se takaa rauhaisan yöunen ilman seuraan päivän pöhnää.

    VastaaPoista
  5. Oxamin siis on rauhoittava lääke, bentso, ymmärtääkseni aika mieto.

    VastaaPoista
  6. Kiitos neuvoista ja kommenteista! Nuo Zazen-ohjeet vaikuttivat erittäin mielenkiintoisilta ja pidin myös ohjetekstin tyylistä. Alan pikkuhiljaa kokeilemaan. Mindfullnessiin minun on myös tutustuttava tarkemmin. Olen käynyt pari viikkoa pilateksessa ja jo sillä on ollut rauhoittava vaikutus, kun siinä keskitytään hengitykseen ja yhteen liikeeseen kerrallaan. Lääkkeitä yritän välttää kaikissa muodoissa, kun suvussa näyttäisi moni tulleen niistä riippuvaisiksi.

    VastaaPoista
  7. Googlaapa biohakkerin käsikirja. Sieltä saa tilattua meiliinsä ilmaisen unta käsittelevän materiaalin.

    VastaaPoista